DASHBOARD HOME

Mar 11, 2012

Spesifikasi calon suami yg bolehlah dibuat suami =)

assalamualaikum..

                                                  Spesifikasi calon suami yg bolehlah dibuat suami:-

1. Solat fardhu cukup 5 waktu.

2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa, boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.

3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA.

4. Lulus ujian fardhu 'ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yg lain.

5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat "Alif Ba' Ta'" sampai Surah "Iqra' Bismirabbikallazi Khalaq."

6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak gi Mydin tapi pegi mengorat jiran taman sebelah.

7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.

8. Gedik joget2 pun depan bini dan anak2 je. Depan org lain sopan santun gitu.

9. Jenis tak cemburu buta sgt. Cemburu macam ni ok, "Ehemm..ramainya kawan laki kat opis..jgn sampai lupa abg taw.."

10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.

11. Kalo dia jenis diam tadelah sampai org kata tak bergaul ngn manusia lain. kalo dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata2 org lain.

12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang2nya Maghrib dan Isyak.

13. Tak berapa gemar dengar kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola.

14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.

15. Jenis senyum sokmo.

16. Tak tengok sgt awek cuns, duk tengok bini dia je wlpn bini dia tak cuns.

17. Pandai masak sekurang2nya masak nasi dan goreng telur, ayam, ikan, nasi goreng, nasi goreng hailam dll.
Kalau dia tak sempat nak masak sekalipun, dia takkan makan kat McD or tempat2 makan yg pelik2 nama dia menu yg mahal2 sebab dia tahu keje dia gaji tak banyak. Makan nasi lemak kat gerai lagi ok pe.

18. Rajin. Ringan tangan tolong isteri. Kadang2 tolong kemas rumah, sapu sampah, sidai kain, memasak. Tapi janganlah poyo sangat sampai kawan2 isteri datang pun, tolong gorengkan pisang kat dapur utk raikan tetamu.

19. Jenis pembersih gak la. Masa muda2 dia tade la jenis pakai seluar jeans busuk berminggu-minggu tak basuh. Bau badan tu jaga. Kena bersih sebab hari2 nak ngadap Allah, bukan nk wangi depan manusia je.

20. Sehari sekali ingatkan bini dan anak2 tentang kematian. "Syg, tengok jam tu. Ha, bila kita tengok jam..ingatlah detik kematian tu makin hampir."

21. Dia sentiasa nak berubah bersama2 isteri dan anak2 dia. Berubah jadi lebih soleh dari sehari ke sehari.

22. Dia boleh jadi imam solat isteri dan anak2 wlpn dia tak reti baca doa lepas solat. Dia doa senyap2 je tak bunyi pape, tp dlm hati dia doa.."Ya Allah! Letakkanlah isteri dan anak2ku dlm lindunganMu. Andai aku mati, Kau jagalah keluargaku ini dari fitnah dunia."

Apa?! Tak boleh blah ciri2 ni? Ni ok la ni utk org2 biasa cam kita. Nak dapat yg best2, kena best2kan diri gak la. Target nk yg soleh, kita sendiri malas semayang. Atoiiii~



p/s: hehe...sharing this here...tadi tengok2 dekat fb seorang sahabat nih...

p/s/s: to my lil heart..it really takes time kan...fighting!!..be strong ok..Allah loves you...

p/s/s/s: Kelebihan itu tidak akan sempurna tanpa Kekurangan

p/s/s/s: semoga hatiku mendapat ketenangan itu..n dikurniakan kehidupan yang bahagia ...insyaallah=)
Terima Kasih Sudi Singgah sini dan Komen..Kalau Sudi singgah lagi

10 comments:

Bintul-el-Bakr said...

alalala..comel nye description nye..iAllah smoga kite semua dipertemukan dengan rijal yg bole mengimamkan kite dan family till His jannah.enshaAllah :)

syifa hanifuddin said...

ingatkan buat sendiri ciri2 tu...kemain lagi dier...

Miss Amateur Cook said...

tang gaji tu kena up lagi kot sbb kat malaysia kan kalau gaji rm3000 ke bawah dah kira miskin. huihuihui dahsyat la malaysia sekarang. -_-

tapi ciri-ciri yang lain tu lawak la. best jugak kalau dapat macam tu. :D

amalina sahaja said...

suka sangat yg ni (:

Juliet_iRa~" said...

heee..insya-Allah akan jmpa nt..:)

tp kalau lebih baik lagi bagus gak..hee

pss : miss u also!;p

tia said...

bolehlah semua ni daripada takde kan? ahaha!

kaynote said...

tersentuh jap bc nih..xtau kenapa..haha

nik rosmawati said...

insyaAllah..akak doa adik jumpa suami idaman hati yea :)
bertuah sapa2 yg dapat adik ni .

Bulan Syurga Firdausi said...

mmmm byk nye syarat ;) yup be strong Allah always loves u :)

Muna rahimah said...

Betulbetulbetul . bile laa nak kahwin ni . hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...